Jak se chovat v éteru
Jak se chovat v éteru? Pod tímto pojmem si lze představit spoustu věcí. Každý, kdo má k radiotechnice alespoň trochu pozitivní vztah, tak se určitě bude chovat ohleduplně k ostatním uživatelům pásma. Ten, kdo má doma radiostanici jen pro to, aby ji měl doma a aby mohl s ní jenom ,,machroval" , ten často gumuje, klíčuje, vykřikuje sprostá hesla a dělá toho ještě mnohem víc, a to jen a jen proto, že má dobrý pocit z toho, že jiní díky němu nemohou navázat spojení a že na něj všichni nadávají. Takové jedince v pásmu nechceme! A proč takoví jedinci často mívají poruchy na zařízení? Odpověď je snadná. To se jen mi slušní uživatelé pásma snažíme pomstít těm otravným gumákům (to nejčastěji od sebrání anténího konektoru až po přestřižení svodu) . A je tu desatero síbíčkáře, a ne jen jeho, protože tyto zásady by se měly dodržovat i např. na pásmu PMR.
Desatero síbíčkáře a ne jen jeho
Za tu dlouhou dobu používání CB stanic se vžilo jakési „desatero“, které by měl znát každý síbíčkář a měl by se jím řídit. Ten kdo ho nezná, tak ať si ho honem přečte a začne ho dodržovat.
Kdo ho dodržovat nehodlá, tak pro toho v éteru není místo!
1. Na pásmu nejsi nikdy sám, proto se chovej ohleduplně k ostatním uživatelům.
2. Všichni uživatelé pásma mají stejná práva.
3. Při volání zavolej nejdříve volaného, potom řekni svoji volačku. Např.: Pepo Rudný, Pepo Rudný, Perník Pardubice.
4. Do hovoru se vstupuje slovem brejk a volačka. (Brejk, Jirka 1). Je slušnost brejka pustit ke slovu - může jít o tísňové volání.
5. Pásmo je otevřené, proto je možné v podstatě vstoupit do každého hovoru, zvaž sám, je-li to vhodné či ne.
6. Při hovoru nechávej po odklíčování (přepnutí) asi 3 sekundy mezeru, aby se mezi vás mohl dostat další účastník (brejk).
7. Používá se všech 40 kanálů.* (V případě stanice povolené k provozu pro 80 kanálů, tak všech 80 kanálů.) Jeden z kanálů je svolávací - na většině území naší republiky je to kanál č1.* (Kanál 80 pro vyvolávání pomocí selektivní volby.) Na svolávacím kanále se účastníci vyvolávají a bez prodlení odcházejí na jiný volný kanál, i ostatní chtějí volat.
8. Kanál č. 9 je určen pro tísňová volání!! V posledních letech se vžil i kanál č. 10, který je využíván jako info pro motoristy - kanály 24 a 25 jsou vyhrazeny pro digitální přenos dat.
9. Při zachycení nouzového volání neváhej poskytnout pomoc, nevíš, kdy ji budeš sám potřebovat.
10. Vzájemnou ohleduplností a slušností zpříjemníš provoz na pásmu sobě i ostatním.
Více o této tématice a mnohem víc
naleznete ve